Annonse
00:00 - 23. oktober 2015

Morderen og kvinnene

Ungdomsversjonen av Forbrytelse og straff skjerper synet vårt på den smarte drapsmannen.

St. Petersburg i tåke: Regien maner frem et bilde av en by befengt av en nærmest truende fattigdom. Foto: Kristinn Gudlaugsson
Annonse

Hjernene bak Klassikere for Kids er overbevist om at unge har like gode forutsetninger som voksne for å forstå kompleks kunst. Deres sceniske gjenfortelling av den litterære mastodonten Forbrytelse og straff beviser at de har tiltro til ungdommens refleksjonsnivå. Dannelsesoppdraget de har tatt på seg, er et helt annet enn en ukritisk befestning av klassikerens posisjon.

St. Petersburg er innsvøpt i mørke og tåke. Vi hører host og jamring, og ser krumbøyde, haltende skikkelser tre ut av mørke, for dernest å slepe seg over gulvet mot oss. Regissør Hildur Kristinsdottir evner å overføre litterære stemninger til scenen, og hun maner frem et bilde av en by befengt av en nærmest truende fattigdom. Men på tross av enkelte visuelt fengslende og sterke deler, lider forestillingen av at mange av scenene blir gjenfortalt fremfor å spilles ut.

Iscenesettelsens styrke er nærstudiet av Raskolnikov, den unge, desillusjonerte eks-studenten som i et forsøk på å bøte på verdens urettferdighet øksedreper en pantelåner og hennes søster. Raskolnikovs tanker før og etter udåden utgjør et dreiningspunkt her som i romanen, men Kristinsdottir etablerer et skråblikk som tvinger seerne til å tenke over hvorfor vi er så opphengt i ham.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse