Annonse
00:00 - 09. oktober 2015

Forsiktig myteknusing

Den som vil avlive myter, kan ende med å kjæle for dem.

Angst: Vigeland laget den skrikende figuren Redsel (1892) året før Munchs første versjon av Skrik (her i en litografi fra 1895). Munch beskjeftiget seg med lignende følelser i flere motiver, som i maleriet Angst (1894). Foto: Vegard Kleven/Munchmuseet
Annonse

Den tredje delen i Munchmuseets serie av dialogutstillinger tar utgangspunkt i mytene om et anstrengt forhold mellom Edvard Munch (1863–1944) og Gustav Vigeland (1869–1943).

Etter maksimalismen hos Bjarne Melgaard og den følsomme skjønnheten hos Vincent van Gogh er turen kommet til spørsmålet om Munch og Vigeland egentlig var så ulike. At svaret blir «nei», ligger vel i kortene, uten at det gjør sammenstillingen mindre interessant.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse