00:00 - 11. september 2015

Alles jakt på alle

Breaking Bad i Hakkebakkeskogen.

Dypt i skogen: I Per Dybvigs univers vrimler det av menneskelige dyr og mennesker med dyrisk oppsyn. Illustrasjon fra Jegeren. En fortelling fra skogen

Fakta

Per Dybvig
Jegeren. En fortelling fra skogen
Billedbok. 80 sider
Cappelen Damm 2015
Utstilling Galleri Opdahl, Stavanger Til 20. september

Trøbbel. Absolutt trøbbel! Historien går omtrent som dette: King er forbigått av haren og han andre, elvsula har knekt foten med vilje, og buhunden har holdt pusten så lenge at han blør fra kjeften. I en eim av bark, lim, løk og myrgull går en pose på omgang fra snute til snute. Skogen er i krise!

Per Dybvigs absurde fortelling om livet i skogen er utført med knivskarp penn på hvitt papir. Det dreier seg om et unikt og svært detaljert univers av noe som ligner fugler, dyr og mennesker, rammet inn av viltvoksende vekster av alle slag.

Skillet mellom menneske og dyr er i ferd med å viskes ut.

Sett fra alle kanter. Mange kjenner Dybvig først og fremst som illustratør, men illustratørvirksomheten er bare én side av et vidtrekkende kunstnerskap, som foruten tegninger også inkluderer malerier, animasjonsfilmer og tredimensjonale arbeider. Siste tilskudd på stammen er en stor bronseskulptur som vises for første gang i Galleri Opdahl, sammen med tegningene fra boken Jegeren. En fortelling fra skogen.

Jegeren er den første boken Dybvig både har tegnet og forfattet. Det dreier seg om en billedbok med et snev av tekst. Teksten fungerer ikke på tradisjonelt vis, altså ikke som et meningsbærende narrativ, men snarere som mer eller mindre troverdige kommentarer til det bildene viser oss. Det som finnes av plott, er delt opp i små gåtefulle, ufullstendige setninger, spredt ut over illustrasjonene.

Tittelen kan gi inntrykk av at historien dreier seg om en mann, jegeren, og hans liv i skogen, men så enkelt er det ikke. For det finnes ingen tydelig protagonist i denne fortellingen, og det finnes heller ikke et klart og entydig fortellerperspektiv. Slik sett speiler teksten illustrasjonene, for som teksten har også hvert enkelt billedoppslag flere perspektiv, flere scener i ett og samme billedrom.

Flere materialer: I Galleri Opdahl supplerer Per Dybvig tegningene fra boken med en bronseskulptur. Foto:  Erik Sæter Jørgensen

Jegeren jaget. Dybvig har arbeidet med livet i skogen som motiv i forskjellige uttrykk og teknikker i flere år. Han har selv oppgitt et tysk tresnitt laget av Georg Pencz i 1535 som et viktig forelegg. Hasen fangen die Jäger viser en jeger hengt opp i et tre i en verden befolket av harer, det dreier seg om et fullstendig rollebytte.

Ofrenes hevn er et tydelig tema hos Pencz, i Dybvigs skog er saken ikke fullt så enkel. I Dybvigs skog jakter alle på alle. Dessuten er skillet mellom menneske og dyr i ferd med å viskes ut – i Dybvigs univers vrimler det av menneskelige dyr og mennesker med dyrisk oppsyn. Hvem som jakter på hvem, og ikke minst hvorfor, må fuglene vite.

Jegeren. En fortelling fra skogen kan leses som en dystopi, som en historie om en verden i ferd med å ødelegge seg selv. Men klassisk skremselspropaganda er dette ikke. Å gi fortellingen en moralsk kvalitet, å se den som et innspill i øko-pessimismens samtidskritikk, er søkt. Som alltid i Per Dybvigs kunst, overskrider også denne boken all mulig velmenende reduksjonisme. Selv er jeg mer fristet til å kalle boken for burlesk satire.

Jegeren. En fortelling fra skogen er som en tysk renessanseminiatyr befolket av skikkelser fra tv-serien Breaking Bad. Boken er rå, listig og smart, og definitivt i en klasse for seg hva billedbøker angår, det finnes så vidt jeg har sett ingen illustratør her til lands som helt matcher Per Dybvig, hverken når det gjelder håndverksmessig kvalitet eller kunstnerisk originalitet.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Les Morgenbladet digitalt i 10 uker for 10 kr. Bli abonnent
Annonse