Annonse
13:24 - 14. februar 2014

Teater mellom to permer

Teateret ser til romanen for tiden. Har man sluppet opp for egne ideer?

Basert på Vigdis Hjorths roman: Anne Ryg i Riksteatrets versjon av Leve posthornet! Foto: Fredrik Arff;
Annonse

Det er gått inflasjon i teaterforestillinger basert på romaner! I løpet av en måned har jeg sett fem ulike forestillinger med utgangspunkt i romaner, blant disse urpremierene på Leve posthornet! på Riksteatret, Ikke forlat meg på Brageteatret og Demoner 2014 på Nationaltheatret. 

Teatrene har «alltid» dramatisert kjente bøker. Men når dét plutselig er hovedtendensen må man stille noen spørsmål. 

Som: Hvem er «romanteatret» til for? Undersøkelser har vist at bare en liten brøkdel av befolkningen oppsøker teatret jevnlig. Folk flest går rundt en gang i året og vil se noe de kjenner fra før så de er sikre på å få noe de liker. Å bygge en forestilling på en kjent roman kan trygt antas å nå ut til en litt annen del av kultursegmentet, til lesehestene. Men kan vi dermed skylde på deres villighet til å løse billett?  

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse