Annonse

Annonse

11:43 - 10. oktober 2014

Streiftog i Europa

Kunstutvalget på utstillingen Europe, Europe virker tilfeldig. Det kan også være et politisk valg.

Ungt Europa: Alle kunsnerne i Astrup Fearnleys Europa-utstilling er under 35 år. Multimedieverket UP BEAT UP rendition av franske David Douard. Foto: Astrup Fearnley Museet

ANMELDELSE

Det er mye interessant i den nye Europa-utstillingen på Astrup Fearnley Museet, selv om kurateringsmetoden minner om en pulverisering av ansvar. Hovedkuratorene Gunnar Kvaran, Hans-Ulrich Obrist og Thomas Boutoux har valgt to kunstnere fra åtte europeiske byer, samt én lokal kurator fra hver by som igjen har valgt to kunstnere hver. I tillegg benyttes ett rom til rullerende utstillinger fra kunstnerdrevne gallerier, og på neste utstillingssted skal fire av åtte byer byttes ut, noe som gjentas til hele Europa er dekket.

Fremgangsmåten har kuratorene kalt «organisk», fordi utvalget skal vokse frem over tid. Men «organisk» vekker forestillingen om noe helhetlig, og det er utstillingen definitivt ikke. Resultatet minner om en utgave av Høstutstillingen, bare at denne er satt sammen av folk som ikke har sittet sammen i et rom og diskutert seg frem til konsensus. Utvalget kjennes tilfeldig, som om det kunne vært gjort av en datamaskin, og det var neppe meningen.

Annonse