Annonse
11:02 - 07. november 2014

Spotifys spuriøse serendipitet

Enkeltlåter og hits trumfer albumene når Spotifys bruk av big data tar form.

Annonse

Lagt merke til alle de rare spillelistene som har dukket opp på forsiden til Spotify, verdens største strømmetjeneste for musikk, det siste året? For eksempel «Morgenkaffe», «Russetid hele året» eller kanskje «Get Fit Or Die Tryin’»?

Å få brukerne til å lytte til slike spillelister blir sentralt for Spotify fremover, ifølge Paul Lamere, sjef for selskapet Echo Nest som ble kjøpt av strømmegiganten tidligere i år. Echo Nest analyserer big data om millioner av låter, tusenvis av artister og hundrevis av sjangre. Nå har Spotify fått tilgang til dataen, og Echo Nest har fått tilgang til Spotifys millioner av brukere.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse