Annonse
10:22 - 06. juni 2014

Popmusikkens endestasjon

Primavera Sound i Barcelona viser at ny musikk aldri har vært så variert som nå. Men i bakgrunnen lurer faren for å bli blasert.

Primavera: Konserten med Arcade Fire var sannsynligvis den som engasjerte mest og flest på Primavera Sound-festivalen i Barcelona. Festivalen er blitt kjent som den av de store europeiske festivalene med mest kvalitet og originalitet, men blir ikke alle bare likere? Foto: Anders Firing Lunde
Annonse

Klokken er 3.10, det er natt til fredag, og i mørket ved vannkanten i Barcelona står en estisk musiker og spiller låter han ikke lenger liker.

27 år gamle Sander Mölder er klassisk skolert, han har spilt cello siden han var åtte år, og forrige uke fullførte han en mastergrad i elektroakustisk komposisjon ved musikkakademiet i Tallinn. Men fra scenen på Europas kanskje viktigste musikkfestival skaper han en stemning som ikke tilfredsstiller ham.

For noen måneder siden innså han at han måtte gjenoppfinne uttrykket sitt, enten det gjaldt den klassiske musikken eller den elektroniske klubbmusikken han ble hentet til Primavera for. Han vil vekk fra vante mønstre, men sliter med forløsningen. Han får en stadig sterkere fornemmelse av at alt er gjort.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.