12:21 - 12. september 2014

Lytefrie liv

TV-SERIE Kampen for tilværelsen er noe så sjeldent som et norsk tv-drama som synes å vokse seg mer alvorlig og komplekst for hver episode.

Urbane problemer: Kan lykken finnes i en kanelbolle på Damplassen? Foto: NRK

ANMELDELSE

I en tid da enhver større dramasatsning fra statskanalen implisitt forventes å utradere den norske tv-bransjens mindreverdighetskomplekser, har det vært knyttet høye forventninger til Per Schreiner, Erlend Loe og Bjørn Olaf Johannessens Ullevål Hageby-epos Kampen for tilværelsen. I så måte er det en lettelse å konstatere at serien er mer Koselig med peis enn Mammon. Schreiners hørespill, og senere spillefilm, Den brysomme mannen er dog en mer presis og hjelpsom referanse. Nærmere bestemt dreier det seg om en visjon av et Norge som er så velstående, vellykket og velstelt at det er å regne som en eneste stor fremmedgjøringsmaskin.

Utforskning av hva som skjuler seg under overflaten i idylliske småsamfunn er en egen sjanger, og favner alt fra spillefilmer som The Stepford Wives og American Beauty til tv-serier som Twin Peaks. Kampen for tilværelsen utspiller seg i et landskap som grenser mot Bent Hamer på den ene siden og Woody Allen på den andre, og styrer klokelig nok unna David Lynchs sjokkartede møter med glansbildets groteske bakside. Snarere rives plasteret langsomt av, hvilket gradvis åpenbarer flere tilfeller av stille desperasjon som i tråd med god sosialdemokratisk nyttetenkning er stuet vekk etter beste evne.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.