Annonse

Annonse

11:46 - 05. september 2014

Kunst ved verdens ende

Inger Sitters bilder nærmer seg naturen med kraft og presisjon.

Verden i svart/hvitt: Gjennom hele karrieren har Sitter vekslet mellom svart/hvitt og farger, og større og mindre formater. På årets utstilling er bildene stort sett holdt i svart, hvitt og grått. Her er et utsnitt av Verdens ende, akryl, 2014 (Triptyk)

ANMELDELSE

At Inger Sitter (f. 1929) åpner sin 85. separatutstilling rett før sin 85. fødselsdag, må være årets dobbeltjubileum. I Galleri Brandstrup på Tjuvholmen forener hun kraft med presisjon og gjør skam på fordommer om alderens tyngde. Det er ingenting forsiktig over bildene, de bærer ikke preg av noen distansert pensel, men av en kamp hvor hele kroppen legges bak, en målbevisst kropp som kan skrape, sveipe og presse. Maleriene i stort format er gjort på lerret, bortsett fra ett på aluminium. Det er åtte enkeltmalerier og én triptyk, samt seks monotypier og ett marmorrelieff.

Gjennom flere tiår har Inger Sitter vært betraktet som selve førstedamen i norsk bildekunst. Malerkarrieren begynte hun som vidunderbarn, hun stilte ut første gang som 13-åring, kom inn på Kunstakademiet i Oslo bare 15 år gammel, som yngste student noensinne, og debuterte på Høstutstillingen tre år senere. Selv mener Sitter at denne starten har gitt henne strenge krav til seg selv, iblant for strenge. Her til lands var hun en av de første som valgte et abstrakt modernistisk formspråk. I dag er hun representert i de fleste offentlige samlinger, men mener seg likevel ofte forbigått fordi hun er kvinne, spesielt av private samlere og kunstteoretikere. Det kan også handle om at hun har bodd lange perioder i Frankrike og Italia og bare delvis har hatt Norge som base, selv om hun tidvis har vært en aktiv deltaker i norsk kunstpolitikk.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
-50%
Unngå feriehjerne
Hold hodet kaldt med Morgenbladet i sommer
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse