Annonse
09:31 - 24. januar 2014

Kriminelt korthus

Kritikken mot NRKs Mammon er berettiget. Den har bare ikke vært god nok, skriver Aksel Kielland.

Lite troverdig: Det er vanskelig å kjenne seg igjen i Jon Øigardens journalistiske Mammon-virkelighet. Foto: NRK
Annonse

Norsk tv-kritikk er en uransakelig størrelse. I utgangspunktet er det nærliggende å tenke at tv-kritikkens nærmeste slektning er filmvitenskapen, en akademisk disiplin som tross alt har forgreninger – om enn ofte spedlemmede – ut i de fleste norske medieinstitusjoner.

Men fordi tv er et medium som er på hjemmebane i den private sfæren, og som er på sitt mest populære på de tider av døgnet da publikum er mest avslappet, har norsk tv-kritikk ofte mer til felles med ettergivende restaurantanmeldelser, hvor miljø og service setter maten fullstendig i skyggen.

Med dette i mente er det kanskje ikke så mystisk at kritikken av NRKs krimserie Mammon har vært korttenkt, overfladisk og skadefro. Brita Møystads dekning av første episode for Filter og Dagbladet byr for eksempel på innsikter av typen «Oooo! Virkelig anstrengte familieforhold! Hva kan ha skjedd? Hva får en svigerinne til å kalle sin svoger noe så grusomt som en liten, sint mann?»

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.