Annonse
10:26 - 13. juni 2014

Insisterende romantikk

Sverre Malling lager tegninger av eventyrlig skjønnhet. Men hva vil de fortelle oss?

Virtous: Den mørke romantikken er tydelig hos Sverre Malling, skriver vår anmelder om tegnerens nye utstilling på Galleri Haaken i Oslo. Malling er en følsom og virtuos, men statisk tegner, noe som kanskje har sammenheng med at han tegner etter fotografi. Alle tegninger: Sverre Malling
Annonse

Når Sverre Malling i sommer stiller ut på Tjuvholmen i Oslo er det med bilder fulle av godt tegnehåndverk og eventyrlige detaljer. Malling har vært noe av et vidunderbarn i norsk tegnekunst. Han debuterte på Høstutstillingen som 17-åring, og gikk deretter på Einar Granums Malerskole (1996–97), SHKS (1997–2000) og Kunstakademiet (2000–04). Ti år senere har han stilt ut imponerende ofte, primært i Norge. Separatutstillinger har han blant annet hatt i Kunstnerforbundet og på Lillehammer kunstmuseum, og årets Satellites and Pomegranates er hans tredje på Galleri Haaken.

 

Symboltungt. Av utstillingens bilder ble flere vist på Kunsthall Grenland i fjor, dengang sammenstilt med verker av den dansk-norske symbolisten Louis Moe (1857–1945), som Malling kjenner et kunstnerisk slektskap til. Også andre fin de siècle-retninger er tydelig inspirasjon, som dekadanse og okkultisme. Uttrykket er ofte gotisk og symboltungt, eller hippieaktig naivistisk med innslag av botanikk. Mange vil huske storformattegningen Transporter ’67 (2006), hvor vraket av en folkevognbuss står gjenglemt og overgrodd inne i skogen, lik et monument over hippietidens tapte uskyld.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»
«Kanskje befinner vi oss ute på et jorde, kanskje utenfor en nattklubb.»