12:45 - 12. september 2014

Ibsen til hverdags

Ibsens samtidsdramaer er enkle å ikle moderne klær. Det er fint og aktuelt, men kan lett bli litt kjedelig teater.

Kjemiløst: Pia Tjelta og Kåre Conradis Rita og Alfred mangler kjemien som kan gi troverdig temperatur i scenene mellom dem. Elliot Stange i bakgrunnen. Foto: Marte Garmann

ANMELDELSE

For noen år siden var det populært å plassere Ibsens samtidsdramaer i retro-omgivelser inspirert av 1950-tallet, men for tiden er det vanligere at scenografi, kostyme og andre referanser som er mulige å legge inn i teksten er så dagsaktuelle som mulig.

Siden intrigene stort sett utspiller seg inne i de borgerlige stuer, har jeg altså sett mange smakfulle interiører i teatret. Så også i Nationaltheatrets versjon av Lille Eyolf. Stykket foregår ute på en stor terrasse som scenograf Erlend Birkeland har møblert med komfortable sittegrupper i tre, bekledd med henslengte kelimputer. Ensemblet er kontemporært vestkantstilige, solbrune og friske.

Annonse