Annonse
12:22 - 30. januar 2014

Hus forbi

Mona Fastvolds debutfilm Søvngjengeren bråvåkner før den er slutt.

Husbråk: Det er duket for konflikt da Andrew og Kaia får besøk i huset hun har arvet etter sin avdøde arkitektpappa. Foto: 4 1/2 / Norsk Filmdistribusjon
Annonse

Hvert år pusser nordmenn opp for 60 milliarder kroner. Det er visstnok mest i verden. Å pusse opp hus er så normalt her til lands at når Kaia (Gitte Witt) – i den nye norskamerikanske filmen Søvngjengeren kler seg om til arbeidstøy og tar frem et kubein for å rive ned en gammel vegg i barndomshjemmet sitt, fremstår det som en helt hverdagslig gjerning. I andre kulturer vil man kanskje spørre: Jøss, hvorfor går hun så aggressivt til verks på veggen? Hva ønsker hun egentlig å oppnå med denne oppussingen? Vil hun slette noe fra familiefortiden?

Trolig er det nettopp slikt regissør og medmanusforfatter Mona Fastvold vil at vi skal grunne over i Søvngjengeren. Men noe av problemet med denne på flere måter imponerende debuten er at vi som publikum ofte har vansker med å stille de interessante spørsmålene. Verre er det at filmen sliter med å antyde tankevekkende svar.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse