Annonse
12:43 - 19. desember 2014

Geniet i tidskapselen

Munchmuseet kan lære av det redesignede Van Gogh-museet i Amsterdam.

Selvportrett: Vincent van Gogh malte usedvanlig mange selvportretter, ofte kun av overkroppen eller ansiktet, som et speilbilde. Et av de mest kjente er Selvportrett med grå filthatt (1887) Foto: Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent Van Gogh Foundation)
Annonse

ANMELDELSE

I Oslo har vi Munch og Vigeland, i Amsterdam har de van Gogh. Intense, ambisiøse og enormt produktive kunstnere som etterlot seg samlinger omfattende nok til å kreve egne utstillingslokaler. Å drive et museum under navnet til én enkelt kunstner byr på særegne utfordringer, spesielt når vedkommende er for en nasjonalskatt å regne. Publikum vil se nøkkelverkene, mens et moderne museum krever mer av seg selv: å forske og utforske, sette kunstneren inn i sin samtid og opp mot nyere uttrykk.

Van Gogh-museet har tatt utfordringen, med en fullstendig redesign av den faste utstillingen som åpnet i slutten av november. Anledningen er 125-årsjubileet for malerens død, som i 2015 markeres flere steder i Europa, også i Oslo. I likhet med Edvard Munch (1863–1944) betraktes Vincent van Gogh (1853–1890) som en ekspressiv symbolist, og det blir spennende å se hvordan slektskapet belyses når Munchmuseet i mai setter dem opp mot hverandre i en utstilling som reiser videre til Van Gogh-museet i september.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse