Annonse
12:27 - 03. oktober 2014

Fargenes tenker

Det finnes mer i Josef Albers’ kvadrater enn det som møter øyet.

Sansetest: Ved å plassere tre–fire kvadrater inne i hverandre i stadig nye farger utforsker Josef Albers virkninger på sanseapparatet. Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad Kunstsenter
Annonse

ANMELDELSE

Av sin far skiltmaleren lærte Josef Albers (1888–1976) å begynne midt på lerretet og male utover for ikke å søle, samt aldri å male oppå en annen farge. Han lærte også håndverkets kjærlighet til effektivitet og økonomisering, formulert som et ønske om å skape størst mulig virkning på enklest mulig måte. Denne devisen har gitt tittel til høstens retrospektiv på Henie Onstad, «Josef Alber: små grep, stor effekt».

Mest kjent er Albers for sine abstrakte malerier og kunstteorier, men han var også designer, fotograf, glasskunstner, typograf og poet. På Høvikodden ser vi bilder utført i ulike medier, samt noen få møbler og andre gjenstander. Det meste er utvalgt fra en utstilling på Fundación Juan March i Madrid tidligere i år, «Josef Albers: Minimal Media, Maximum Effect». I tillegg bidrar Henie Onstad med en håndfull bilder fra sin egen og Erling Nebys samling, i denne siste delen av sin Bauhaus-satsing i år, etter sommerens tvillingutstillinger «Bauhaus på norsk» og «Bauhaus scenekunst: Menneske-Rom-Maskin».

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»