Annonse
12:27 - 03. oktober 2014

Fargenes tenker

Det finnes mer i Josef Albers’ kvadrater enn det som møter øyet.

Sansetest: Ved å plassere tre–fire kvadrater inne i hverandre i stadig nye farger utforsker Josef Albers virkninger på sanseapparatet. Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad Kunstsenter
Annonse

ANMELDELSE

Av sin far skiltmaleren lærte Josef Albers (1888–1976) å begynne midt på lerretet og male utover for ikke å søle, samt aldri å male oppå en annen farge. Han lærte også håndverkets kjærlighet til effektivitet og økonomisering, formulert som et ønske om å skape størst mulig virkning på enklest mulig måte. Denne devisen har gitt tittel til høstens retrospektiv på Henie Onstad, «Josef Alber: små grep, stor effekt».

Mest kjent er Albers for sine abstrakte malerier og kunstteorier, men han var også designer, fotograf, glasskunstner, typograf og poet. På Høvikodden ser vi bilder utført i ulike medier, samt noen få møbler og andre gjenstander. Det meste er utvalgt fra en utstilling på Fundación Juan March i Madrid tidligere i år, «Josef Albers: Minimal Media, Maximum Effect». I tillegg bidrar Henie Onstad med en håndfull bilder fra sin egen og Erling Nebys samling, i denne siste delen av sin Bauhaus-satsing i år, etter sommerens tvillingutstillinger «Bauhaus på norsk» og «Bauhaus scenekunst: Menneske-Rom-Maskin».

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur