Annonse
11:16 - 10. januar 2014

Et annet åttitall

Plateselskapet 4AD fant skjønnhet i skyggen av atombomben. Sannelig ble det noen hits også.

Gjengangere på indie-hitlistene: Mer enn noen andre definerte skotske Cocteau Twins 4AD-lyden. Fra venstre: Simon Raymonde, Elizabeth Fraser og Robin Guthrie. Foto: 4AD/The Friday Project
Annonse

Flaks, god timing, diplomatiske evner, bunnløs energi og gylne ører; det er det som skal til for å drive et vellykket plateselskap. De uavhengige selskapene som vokste frem etter punken, tok i bruk noen uvanlige forretningsmodeller, for de var blant de ytterst få bedriftene der «produktene» oftest var motstandere av å gå med overskudd.

Historiene om mange viktige uavhengige selskaper – Rough Trade, Warp, Sub Pop, Mute – er fortellinger om hvordan man kan tilpasse idealisme og kunstnerisk vilje til kapitalismens rammeverk – å gjøre penger av innhold og mennesker som ikke vil gjøres penger av (men som paradoksalt nok gjerne blir svært bekymret når de føler at de får mindre enn fortjent).

Altså har disse selskapene en grunnleggende motsetning i hjertet, og denne spenningen gjør det desto mer overraskende at musikkhistorien så sjelden fortelles fra selskapenes perspektiv. De siste tiårene har det tross alt vokst frem en tydelig tendens til å se labelen selv som et kunstprosjekt – med sjefen som karismatisk kurator. 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.