Annonse
09:33 - 15. november 2013

Vil sikre Munch-millioner

Snart er opphavsretten til Edvard Munch ute i det fri. Oslo kommune bruker nå millioner på varemerkeregistrering verden over. Det har ført til søksmål og protest fra en av Munch-arvingene.

God butikk: Oslo kommune kjemper for å sikre seg de kommersielle rettighetene til Edvard Munchs verk, navn og signatur før opphavsretten går ut i 2015. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Annonse

I 2012 ble Skrik tidenes dyreste kunstverk solgt på auksjon. I hele 2013 er Edvard Munchs 150-årsdag blitt feiret med utstillinger og arrangementer, og i vår kunne Lambda-tilhengerne endelig juble for flertall etter flere års intens politisk dragkamp.

Mens Munch-interessen bobler, jobber Oslo kommune for å sikre de framtidige inntektene fra kunstnerens mest kjente verk. Neste år er det 70 år siden kunstneren døde, og opphavsretten til verdenskjente ikoner som Skrik og Madonna går da ut på dato. Munch testamenterte hele sin kunstneriske arv til Oslo kommune, som sammen med Munchs nærmeste slektninger, Munch-Ellingsen-gruppen, har hatt rettighetene frem til nå.

Fra 1. januar 2015 er ikke Munch lenger beskyttet av åndsverkloven, og hvem som helst kan da lage Skrik-t-skjorter, Iphone-deksler med Madonna-motiv eller sette Edvard Munch i et produktnavn. Det vil ikke Oslo kommune ha noe av.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»