Annonse
05:01 - 30. august 2013

– Utillatelig av Oslo kommune

Oslo kommune driver ren propaganda for OL, mener Eivind Smith. Jusprofessoren ber OL-etaten respektere demokratiske spilleregler.

OL-filmen: Den midlertidige etaten Oslo2022 har hyret filmselskapet Babusjka, som tidligere har laget reklamefilmer for Komplett.no og Kims. Den to minutter og 45 sekunder lange videoen skal ha kostet 360 000 kroner. Alle foto fra filmen
Annonse

Oslo2022, den midlertidige OL-etaten i Oslo kommune, får kraftig kritikk for en pågående informasjonskampanje der de opplyser om folkeavstemmingen om OL-søknad 8. og 9. september. Spesielt vekker en video, ifølge Oslo2022 et «lynkurs i OL-planene», sterke reaksjoner.

I videoen vises norsk vinternatur, langrennsløpere i marka, tilbakeblikk til OL i 1952 og -94, og tekstplakater som «et lite land», «en vinteridrettsnasjon» og «stolte tradisjoner». Så dukker det opp grafikk over planlagte utbygginger og arenaer, før videoen avsluttes med en tårevåt Petter Northug med gullmedalje rundt halsen, tekstplakater som «folkefest», «byutvikling» og «miljøsatsing», og en oppfordring om å delta i folkeavstemmingen.

– Dette er fullstendig utillatelig av en kommunal etat, og særlig fordi det gjøres i forbindelse med en folkeavstemming, sier Eivind Smith, professor i rettsvitenskap med forvaltningsrett som spesialfelt.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse