15:50 - 17. januar 2013

Tingenes uutholdelige letthet

Alkymisten Åsil Bøthun lager luksus av tilsynelatende uegnede materialer.

Fake luksus: Åsil Bøthuns kunst lurer øyet på en så overbevisende måte at man nærmer seg alt i gallerirommet som potensielle kunstverk.

Det lukter luksus lang vei, idet man trår inn i Tegnerforbundets lokaler. I det ene hjørnet ligger er et krøllete Hermès-skjerf dandert på en hvit sokkel. I det andre står fem shoppingposer fra Chanel, Dermalogica, Clinique, ESPA og Crème De La Mer, akkurat store nok til å romme én krukke eller to av de «vitaliserende, foryngende og oppstrammende» kremene som spys ut på markedet i et mitraljøseaktig tempo.

Men som alltid i Åsil Bøthuns kunstneriske univers er alt fake, like fake som de eksklusive kremenes løfte om et evig liv i plettfri skjønnhet. Papirposene, silkesjalet og den grønne Burberry-paraplyen, som står henslengt og tilsynelatende gjenglemt i et hjørne er, i likhet med de andre remakene kunstneren har jobbet med det siste tiåret, laget av papir, lim, sparkel, papp, pigmenter og lakk. Materialer som intuitivt virker heller uegnet når det kommer til å illudere silke, lær, metall, tre og gummi. Men Bøthun er som en alkymist, som synes å kunne å gjenskape alt som finnes i denne verden, gitt en viss tilgang til papir- og tegnematerialer.

 

Annonse