Annonse
15:04 - 21. mars 2013

Storhet i det fjerne

Paul McCreesh gjenskaper en gigantisk happening fra 1846, og viser oss både det store og det fremmede i Mendelssohns Elias.

Museum i lyd: Dirigent Paul McCreesh er kjent for liturgiske rekonstruksjoner. Denne gangen er det urfremføringen av Felix Mendelssohns oratorium Elias som foreligger. Foto: Wratislavia Cantans
Annonse

Av og til er det viktig med innspillinger som minner oss på hvor fremmed den klassiske musikken faktisk er. Når vi med den største selvfølgelighet hører Mozart-symfonier i heisen, på toget eller for den saks skyld i etablerte konsertsaler, kan det være lett å glemme hvilke merkelige og utidsmessige konstruksjoner vi står overfor. For musikken er i sitt vesen umiddelbar. Det er selvsagt en styrke, men det gjør den også sårbar for misbruk: Skinnet av fortrolighet bedrar, og det kan i neste omgang vise seg å blende for dypere tilgang.

 

Fremmedartet. Jeg kom til å tenke på dette da jeg hørte Paul McCreeshs storslagne innspilling av oratoriet Elias av Felix Mendelssohn-Bartholdy. McCreesh, som nylig gjestet Oslo Kirkemusikkfestival, er kanskje særlig kjent for sine liturgiske rekonstruksjoner.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse