Annonse
12:21 - 04. juli 2013

Rockonomi

Annonse

Økonom Alan Krueger ved Princeton-universitetet i USA har analysert konsertvanene til rockepublikummet over dammen. Dessverre for smalere artister har ikke Itunes, Youtube og Spotify ført til flere konsertgjengere på mindre konserter. Faktisk er ståa ganske lik som den var for ti år siden. Sosiale medier er blitt hyppig brukt av mindre artister som en billig måte å spre musikken på og nå ut til flest mulig fans, men inntektene som skulle kommet fra konserter mangler. Hva står så høyest på ønskelisten til amerikanerne? Madonna, Springsteen og Tim McGraw. Den ene prosenten av artister som tjener mest på billettsalg fyller hele 56 prosent av det totale billettsalget, mot 22 prosent for 30 år siden. Them that’s got shall get, og alt det der.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»