Annonse
04:10 - 25. januar 2013

Politisk korrekt ekstremisme

Bombetrussel, hakekors på trappen og offentlig utskjelling. Trondheim Kunstmuseums nye direktør har gjort museet mer vitalt, men viser også et uforståelig sinne mot sine kritikere.

Under et rosa flagg: Trondheim Kunstmuseum markerte utstillingen Sammen og årsdagen for 22. juli-terroren med å boikotte nasjonale flagg, i stedet ble det heist et rosa. Foto: Morten Warholm Haugen
Annonse

Det har gått et snaut år siden Pontus Kyander tiltrådte som direktør for Trondheim Kunstmuseum. Relativt kort tid, men lenge nok til å forandre det som i altfor mange år har vært et slumrende landskap.

Analysen er blitt gjort mange ganger: Trondheim var i imponerende lang tid en slags åndelig søsterplanet til Berlin. Det vil si, under neoekspresjonismens glade dager. Det vil si, da jeg var en farlig kar i tyveårene. Det vil si, for veldig lenge siden. En tid da samtidskunsten i Trondheim vibrerte på grensen til hva som overhodet var mulig. Tre-fire skritt foran resten av verden og bare såvidt på kartet over Europa.

Men en gang på midten av 1990-tallet nådde verden oss igjen, og gikk forbi. Og der ble avantgardekunstbyen liggende, med brukket ben og manglende infrastruktur. Og det kan man fortsatt insistere på; det mangler den dag i dag noen vitale komponenter for helt å få ting på plass. En kunsthall, for eksempel, ville ikke gjort Trondheim veldig vondt.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.