Annonse
08:38 - 22. februar 2013

Nordisk prisme

Den danske cellisten Jakob Kullberg lar Arne Nordheim, Per Nørgård og Kaija Saariaho gjennomlyse hverandre.

Samspill: Jakob Kullberg (til høyre) har jobbet tett med komponisten Per Nørgård over flere år. Nørgårds «Momentum» er skrevet for Kullberg. Foto: Kåre Viemose
Annonse

For noen uker siden, i omtalen av Frode Haltlis plate med Arne Nordheims samlede verk for akkordeon, etterlyste jeg prosjekter som satte Nordheims verk i en sammenheng. Jeg mente det ville være en fordel for forståelsen av komponisten og hans musikk om verkene i større grad ble satt opp mot andre komponister i samme tradisjon, i stedet for å ende på rene Nordheim-plater.

Selv om slike sammensetninger nok kan tenkes enda dristigere, er den danske cellisten Jakob Kullbergs plate Momentum et følsomt skritt i riktig retning. Her blir Nordheims «Tenebrae», i en versjon for cello og lite orkester, koblet med cellokonserter av danske Per Nørgård og finske Kaija Saariaho. Det fungerer veldig fint.

For selv om det er en utslitt klisjé, er det noe med det nordiske lyset som skinner i denne musikken. Lysassosiasjonen kommer uansett ved sammenstillingen: I tittelverket, Nørgårds «Momentum», hans andre cellokonsert fra 2009, er motivtenkningen riktignok møysommelig mikroskopisk. Men takket være mønstrenes svimlende formasjoner, blir resultatet blendende eventyraktig.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse