Annonse
08:38 - 01. februar 2013

Lysende spill

Lisa Batiashvili fremstår med mild, men sikker autoritet.

Spiller Brahms: Johannes Brahms skrev høyst sannsynlig konserten med nettopp den filolinen i tankene – en Stradivarius – som Lisa Batiashvili nå spiller på. Foto: Mat Hennek
Annonse

«Jeg forestiller meg Brahms som et gammeldags damplokomotiv. Ganske langsomt drar det seg i gang. Men så, når det først går, er det ustoppelig.» Det er dirigenten Christian Thielemann som sier dette. Sammen med Staatskapelle Dresden følger han fiolinist Lisa Batiashvili på hennes nye innspilling av Johannes Brahms’ fiolinkonsert på Deutsche Grammophon.

Bildet med lokomotivet er egentlig godt, ja treffende, på flere måter. Etter fadesen med den første klaverkonserten i 1859 skulle det ta lang tid før Brahms våget seg frempå i det symfoniske formatet. Men da den mektige første symfonien omsider var ferdig i 1876, fulgte de neste tre relativt raskt. Og siden skulle de feie all tvil om Brahms som orkesterkomponist til side.

Konserten for fiolin og orkester i D-dur op. 77 fra 1878 er fra tiden like etter den optimistiske andresymfonien. Konserten ble skrevet i samarbeid med og tilegnet vennen og fiolinisten Joseph Joachim, som også urfremførte verket. Den tilhører i dag kjernerepertoaret for enhver fiolinist med solistambisjoner og viser Brahms’ mesterskap i hele sin bredde – fra det kjempende majestetiske, over det lyrisk inderlige, til det røft rustikke.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.