Annonse
15:34 - 17. januar 2013

Livets melodrama

Harmløse familiemusikaler, publikumsfrieri og operaen som muggent museumslokale? I 2013 skal sjangeren musikkdramatikk fortelle oss noe om tiden vi lever i.

Fra museum til samtid: Calixto Bieitos moderniserte versjon av romantikeren Carl Maria von Webers Der Freischütz på Berlins Komische Oper inneholder eksplisitt vold, teaterblod og nakenhet. Foto: Wolfgang Silver/ Komische Oper
Annonse

Libretto: Hva er en musikal?

Denne uken ble det kjent at South Park-skaperne Matt Stone og Trey Parker etablerer sitt eget produksjonsselskap, med sedvanlig satirisk snert i navnevalget: Important Pictures. Første produksjon blir en filmversjon av deres Broadwaysuksess, musikalen Book of Mormon. Den har fra før tjent inn 200 millioner dollar, allerede før den åpner til utsolgte saler på Londons West End i februar.

Book of Mormon har utfordret ideen om hva en musikal egentlig er. Språkbruken er like eksplisitt som tematiseringen av de virkelig store emnene, fra vårt vestlige disneyfiserte syn på Afrika til religionens rolle i en kaotisk verden. Oppsetningen har endog klart kunststykket å bli omfavnet av progressive deler av mormonerkirken, på tross av et signaturnummer med omkvedet «Fuck you God, in the ass, mouth and cunt!». Gjør alt dette Book of Mormon til en atypisk musikal? Eller er det vårt syn på denne formen som harmløs familieunderholdning som må opp til revurdering?

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»