Annonse
15:09 - 18. april 2013

Gullalder for rockumentaren

De nye musikkdokumentarene åpner for nye måter å gjengi nær kulturhistorie på.

Klassisk fortelling: Syttitallsbandet Big Star laget typisk outsidermusikk. Filmen om dem, Nothing Can Hurt Me, forteller om misforståelse og motarbeidelse i samtiden, triumf i ettertid. Foto: Kosmorama
Annonse

Denne uken er det duket for et av årets høydepunkter i Film-Norge. Turen går til Trondheim, der Kosmorama Internasjonale Filmfestival arrangeres for niende gang. Nytt i år er en egen avdeling for musikkfilm på programmet. Under banneret Kosmorock skal festivalen i samarbeid med Rockheim, det nasjonale museet for populærmusikk, vise et uvalg musikkdokumentarer, håndplukket av festivalens connoisseurer, etter å ha sømfart utenlandske filmfestivaler i året som gikk.

Ikke overraskende: De siste årene kan se ut som en gullalder for musikkdokumentaren. Sjangeren kan føres helt tilbake til D.A. Pennebakers film om Bob Dylans 1965-turne i Storbritannia, Don’t Look Back (1967), og har siden alltid vært populær.

Men i nyere tid har man sett en utvikling mot et mer personlig og mellommenneskelig motiv i filmene; fra kollektiv mening til individuell opplevelse. I stedet for å ta for seg de største suksessene og viktigste bevegelsene ser filmene musikken og artistene i et livsløpsperspektiv. Tilknytning til ulike populærmusikk-kulturer er i dag en universell erfaring, som en del av identitetskonstruksjonen i ens personlige biografi. De nye musikkdokumentarene fokuserer på de personlige opplevelsene rundt et populærkulturelt fenomen i en tidsepoke. Det åpner for nye måter å gjengi vår nære kulturhistorie på. Om du er artist eller fan, bransjeaktør eller familiemedlem, millionselger eller helt ukjent, spiller mindre rolle – det er ulike aspekter ved samme sak.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»