Annonse
12:33 - 30. mai 2013

En arbeidsveps

Tyskeren Enno Poppe leverer arbeidsprøver med sikker sans. Noen ganger spinner det.

Solo: Enno Poppe lykkes best i soloformatet. Foto: Kai Bienert
Annonse

Hva er et musikalsk motiv? Kan det tenkes isolert, som noe eget, eller inngår det med nødvendighet i en større dramaturgisk sammenheng? Forenklet sagt tenderer den klassiske musikken mot å integrere motivene i en formmessig helhet. Komponistens arbeid med materialet, den såkalt motivisk/tematiske bearbeidingen, står hele tiden i et forhold til storformen. Den nye musikken, eller samtidsmusikken, spør på sin side kontinuerlig om ikke motivet kan forstås som noe som bryter ut av formen og bli en lydhendelse – nærmest en ting i seg selv?

 

Klaustrofobisk. Den tyske komponisten Enno Poppe (f. 1969) arbeider inngående med slike spørsmål. Poppe trekker motivet ut og plasserer det i forgrunnen som et objekt, og dermed blir også selve det kompositoriske arbeidet i seg selv et motiv. En ny plate fra Kairos med Poppes eget Ensemble mosaik presenterer et utvalg solo- og kammerverk, hovedsakelig fra siste halvdel av 2000-tallet. Tre mindre verk for virtuelt hammondorgel heter, betegnende nok, «Arbeit I-III».

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse