Annonse
15:51 - 31. oktober 2013

Disiplin og fantasi

Bartóks modernisme er krass, men inderlig. Det hele åpner seg når Isabelle Faust vektlegger det lyriske.

Annonse

Enkelte omtaler den ungarske komponisten Béla Bartók (1881–1945) som historiens første etnomusikkforsker. Arbeidet med innsamling av østeuropeisk folkemusikk var utvilsomt viktig, og for Bartók noe langt mer enn kjølig systematikk: Gjennom folkemusikken kunne han frigjøre seg fra den senromantiske patosen og samtidig forene sin kjærlighet til hjemlandet med en moderne ambisjon.

Balanseringen av disse elementene i et stadig mer personlig og fargerikt tonespråk er noe av det mest imponerende hos Bartók. Den blir tydelig demonstrert i hans to fiolinkonserter som nå foreligger på en ny, strålende innspilling med den tyske fiolinisten Isabelle Faust. Sammen med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledelse av Daniel Harding åpner hun Bartóks univers med en sober, uselvisk og intelligent tilnærming.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse