Annonse
05:15 - 27. september 2013

– Alarmerende maktutøvelse

Departementene frasier seg det siste av Vanessa Bairds tre bestilte malerier grunnet assosiasjoner til 22. juli. Nå fjernes alle maleriene.

22. juli-traume: De har rotet seg inn i et traume, hvor de tolker motivet av høyblokken og flygende papirer som noe farlig, sier kunstner Vannessa Baird. Arkivfoto: Ellen Lande Gossner
Annonse

– Jeg er sjokkert. Dette er misbruk av 22. juli, og dét med veggmalerier som ikke har som intensjon å handle om 22. juli. Hvis de er så kreative at de tolker Asbjørnsen og Moe som aggressive, har de et problem, sier Vanessa Baird, og viser til en rekke motiver i maleriene hentet fra deres eventyr.

I samråd med kunstneren har Kunst i offentlige rom (Koro) bestemt seg for å fjerne hennes malerier fra Regjeringsbygg 6, hvor Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) og Landbruks- og matdepartementet holder til. Baird er en av tre kunstnere som har fått i oppdrag å utsmykke det nye bygget R-6. To av maleriene er montert i presserommet og i statsrådseksjonen i Landbruks- og matdepartementet. I et brev til Koro sendt 25. juni ga Helse- og omsorgsdepartementet beskjed om at de ikke vil ta imot Bairds tredje maleri i sin statsrådseksjon. Grunnen er at maleriene vekker assosiasjoner til 22. juli, og «til dels svært negative følelser hos ansatte i departementet.» De skriver også at presserommet i 1. etasje ikke kan brukes i henhold til formålet fordi bildet kan være uheldig som bakgrunn for intervju med statsråden. Da Bairds arbeid er ment å vises innenfor samme kontekst, fjernes hele hennes bidrag.

– De har rotet seg inn i et traume, hvor de tolker motivet av høyblokken og flygende papirer som noe farlig. Det er en veldig smal måte å lese maleriene på, sier Baird.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Dette handler i stor grad om det kulturelle og historiske grunnfjellet, med bygdedyr og jantelov.»