Annonse
12:25 - 13. september 2012

Tårer for Evita

Godt teater i øyeblikk, men kun musikken beveger.

Kostymedrama: Evita preges i for stor grad av Heidi Gjermundsen Brochs hyppige kostymeskift, og for lite av historien. Foto: Erik Aavatsmark
Annonse

For 150 år siden spurte grunnleggeren av Frelsesarmeen, William Booth: «Hvorfor skal djevelen få all den gode musikken?» Tar jeg sitatet bokstavelig, kan det virke som djevelen nå har tatt bolig i meg. Jeg har sunget både på den nynorske og engelske versjonen av «Gråt ikkje meir, Argentina» både før og etter premieren, i dusjen og på kjøkkenet, selv på sykkelen på vei til kontoret.

Låten er høydepunktet i Andrew Lloyd Webber og Tim Rices musikal Evita. Det er den vi alle venter på, i alle fall moren min og jeg der vi sitter midt på åttende rad på Det Norske Teatret. Sangen kommer mot slutten av første akt, og kveldens Evita, Heidi Gjermundsen Broch, skuffer ikke. Dette er hennes show.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse