Annonse

Annonse

22:39 - 16. august 2012

Spøkelset i maskinen

Kvadratet ligger som en skygge over dette møtet mellom kunstsenteret og akademiet.

Samarbeid: Direktør Tone Hansen og professor Dag Erik Elgin – med studenter fra Kunstakademiet – har gått sammen i Modernism Machine, en utstilling som skal undersøke hvordan kunsten og museet kan jobbe med hverandre. Her ved Josef Albers’ Homage to the Square, 1962; Bjarne Bares 94 Pictures as Black Square, 2012; Yoko Onos Shadow Painting, 1961-1993. Foto: Bjarne Bare

Et kunstsenter kan være hard materie. Modernismen kan være enda hardere. Og konseptkunst kan muligens strekkes så langt ut i en tynn tråd at den ender opp med å passere en grense, der den ender opp med å være utelukkende et konsept, på trass av kunsten. Jeg sier ikke at noe av dette nødvendigvis er hva som skjer her – disse noteringene er bare skriblet ned som effekt av en første runde i det som i høst på, Henie Onstad Kunstsenter, vil utgjøre lag på lag av en labyrintisk og kritisk-analytisk omgang med den nære forhistorien.

Modernismen – den sammenfattende paraplykonstruksjonen vi holder over forrige århundredes odyssé gjenom reklameplakater, action painting og pissoarer som bikket 90 grader.

 

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse