Annonse
22:39 - 16. august 2012

Spøkelset i maskinen

Kvadratet ligger som en skygge over dette møtet mellom kunstsenteret og akademiet.

Samarbeid: Direktør Tone Hansen og professor Dag Erik Elgin – med studenter fra Kunstakademiet – har gått sammen i Modernism Machine, en utstilling som skal undersøke hvordan kunsten og museet kan jobbe med hverandre. Her ved Josef Albers’ Homage to the Square, 1962; Bjarne Bares 94 Pictures as Black Square, 2012; Yoko Onos Shadow Painting, 1961-1993. Foto: Bjarne Bare
Annonse

Et kunstsenter kan være hard materie. Modernismen kan være enda hardere. Og konseptkunst kan muligens strekkes så langt ut i en tynn tråd at den ender opp med å passere en grense, der den ender opp med å være utelukkende et konsept, på trass av kunsten. Jeg sier ikke at noe av dette nødvendigvis er hva som skjer her – disse noteringene er bare skriblet ned som effekt av en første runde i det som i høst på, Henie Onstad Kunstsenter, vil utgjøre lag på lag av en labyrintisk og kritisk-analytisk omgang med den nære forhistorien.

Modernismen – den sammenfattende paraplykonstruksjonen vi holder over forrige århundredes odyssé gjenom reklameplakater, action painting og pissoarer som bikket 90 grader.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
2000,-
per år
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer alt stoffet du finner i papiravisen, i tillegg til saker du kun finner på nett. Du har også tilgang til eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.