Annonse
10:59 - 20. januar 2012

Rigtig brav Neger

Edvard Munch oppdaget afrikaneren Abdul Karim på sirkus, hentet ham til Ekely og engasjerte ham som modell. Det førte til syv oljemalerier.

Afrikaner med grønt skjerf: Abdul Karim kom til Munch sent på året 1916. Dette bildet tilhører Munchmuseet. (Utsnitt) Foto: Munch-Museet/Munch-Ellingsen Gruppen/Bono
Annonse

Afrikaner med grønt skjerf er tittelen på et av bildene som gjengis i boken Afrikanere i Norge gjennom 400 år. Boken, som er redigert av Yacoub Cissé og Ann Falahat, gjengir i tekst og bilder et mangfold av afrikanere lenge før innvandringen til Norge begynte for alvor på 1960-tallet. Kunsthistoriker Ann Falahat forteller at hun har gått gjennom Gerd Wolls katalog over Munchs malerier, og at hun der har funnet syv oljemalerier med Abdul Karim som motiv. Alle er datert 1916. – Vi vet ikke hvor lenge afrikaneren var hos Munch. Kildene sier at han kom til Munch i november 1916, men vi vet ikke om han var der i ett eller to år, sier hun. – Hvor er bildet malt? – I bakgrunnen ser jeg noe som kan minne om en seng og et vindu, og de fleste regner med at bildet er malt hjemme hos Munch på Ekely, hvor han bodde og hadde sitt atelier.

Tjener, kusk og modell. Ifølge Falahat har tilsvarende malerier opp gjennom tidene fått titler som Negerakt eller Portrett av afrikaner, men om denne modellen til Munch vet vi mer. Hovedårsaken er en upublisert dagbok til Munchs slektning og venn, kunstneren Ludvig Ravensberg, som forteller hvor Abdul Karim dukker opp: «Jeg træffer Munch i de sidste aftener på Cirkus Hagenbeck, hvor vi tegner… Jeg anbefalede Munch at engagere en rigtig brav og tiltalende Neger, Sultan Abdul Karim, som tjener, kusk og model», skriver Ravensberg. Allerede to dager senere er Abdul Karim kommet til Ekely, som ligger på Skøyen i Oslo. Kunstnervennen skriver videre om Munch: «Han faar nu fuldt menageri ude paa Ekely, Negeren Sultan, St. Bernharden Bamse, og de to grise Gunnar og Sivert.» – Takket være dagbøkene kjenner vi Abdul Karims navn, som er muslimsk, og at han kom fra det populære tyske sirkuset Hagenbeck. Noen har gjettet på han kom fra Tanzania, som før 1918 var en tysk koloni under navnet Tysk Øst-Afrika. Men dette vet vi ikke, sier Ann Falahat.

Over Munchs seng. Den nye boken, som lanseres neste fredag, er et resultat av et arbeid som har pågått i 15 år. Yacoub Cissé fikk i 1996 ideen til prosjektet Positive bilder av afrikanere, og i 2008 ble Afrikanere i Norge (AFRIN) registrert som organisasjon. – Mens vi kjenner Abdul Karims navn, har vi i prosjektets historiske del fått opp en rekke menneskeskjebner vi skulle ønske vi kunne vite mer om. Boken gir en smakebit på hvordan det har vært å være afrikaner i Norge, forteller Falahat. – Vet vi hvordan Munch behandlet Abdul Karim? – Nei, dessverre har vi ikke funnet kilder som sier noe om det. Det hadde vært uhyre spennende å vite. – Men vi har et fotografi som Munch tok med selvutløser ti år senere. Munch likte å ta bilder, og på et av fotografiene fra Ekely ser vi ett av de små portrettene av Abdul Karim hengende over Munchs seng, sier Ann Falahat.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.