Annonse
22:39 - 08. mars 2012

Messias til påske

Hvilken innspilling av Händels Messias ville Händel foretrukket selv?

Paul McCreesh: Vågal og spennnende dirigent.
Annonse

Påskemarsipanen er for lengst kommet i butikken! Så er det vel også lov til å snakke om påskemusikk? Noen undrer seg kanskje da over at Georg Friedrich Händels Messias er dagens tema. Verket forbindes med litt for lange adventskonserter på vonde kirkebenker. Men siden det er Messias selv som er hovedpersonen – og ikke bare hans fødsel, men i like stor grad hans død, oppstandelse og himmelfart – kan musikken gjerne høres rundt påsketider som også ellers på året.

Jeg lurer litt på hvordan Händel selv hadde tenkt dette. Enhver komponist må jo ha et tydelig bilde av hvordan hans musikk helst skal låte, og selvfølgelig har Händel hatt preferanser for tempi, affekt, grad av tekstfortolkning og bruk av solister. I vår dokumentasjonsfanatiske tid kan vi boltre oss i innspillinger av Messias. Hvilken ville Händel selv ha favorisert?

Ville han like Kathleen Ferriers langsomme, intense, følelsesladde og vibratorike (spesielt i orkesteret) «He was despised», eller ville han ha sovnet hen slik mange publikummere gjør når alle andre enn Ferrier synger denne arien, som slik varer i hele 15 minutter?

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse