Annonse
15:37 - 11. oktober 2012

Heismusikk fra Tokyo

Det er langt fra lyden av drill til akustisk gitar.

Flytende: Ivar Grydelands gitar flyter avgårde over et teppe av elektroniske samples fra hans japanske tenori-on.
Annonse

Ivar Grydeland dukket opp på musikkscenen som et hardbarket improhode, som en del av miljøet rundt klubbene Blå og Mir i Oslo. Musikken var nærmest dogmatisk i sin insistering på et fritt improvisert utgangspunkt. Øving sammen ble holdt til et absolutt minimum, og jo mindre forberedt og mer spontan fremførelsen var, jo bedre var det. Favorittsituasjonen: møter som var så ferske at de involverte introduserende håndtrykk på scenen sekunder før konsertstart. Selv om improvisasjonen fortsatt er den foretrukne arbeidsmetoden, er kontrasten til hans nåværende musikalske tilholdssted stor.

På mange måter kan man si at Grydeland har hatt et elliptisk forhold til sin gitar. Fra en ganske tradisjonell start, via spilleteknikker av et mest mulig outrert format (som altså inkluderer bruken av drill på en stakkars elgitar), til sammenstillingen av elektronikk og akustisk gitar i harmonisk klangdrakt på «Bathymetric Modes» – gitaristens solodebut.

Resultatet av utviklingen kommer til uttrykk i det meditative «yoga-impro»-bandet Huntsville, i minimalistiske Dans les Arbres, og i avant-popbandet til Hanne Hukkelberg. På Bathymetric Modes er det lett å identifisere hvilken retning Ivar Grydeland har trukket disse bandene i.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.