Annonse
12:43 - 06. september 2012

Fortroppen som gikk bakover

De har hatt rykte som billedkunstens svar på synth-harper. Men en ny utstilling gir de middelalderglade prerafaelittene nytt liv som moderne foregangsfigurer.

Protest: Ford Madox Browns naturtro portrett av sin rødkinnede kone og datter, undertittelen The Pretty Baa-Lambs (1851–59), var blant de prerafaelittiske maleriene som vakte aggressive reaksjoner. Alle foto: Tate Britain, fra utstillingen The Pre-Raphaelites – Victorian Avant-Garde.
Annonse

Flommende hår, knitrende silkekjole, ornamentikk som kan oppta nærlesningsorienterte kunsthistorikere i en hel yrkeskarriere. Da William Holman Hunt omsider fullførte sitt maleri The Lady of Shalott – prosessen tok nesten 20 år, fra han begynte i 1886 til han la siste penselstrøk i 1905 – tok han opp et yndlingstema for kunstnerne som deltok i den pussige grupperingen Det prerafaelittiske broderskap.

Lady Shalott var opprinnelig en figur fra legendene om kong Arthur, hun var dømt til for alltid å sitte og veve i et tårnrom, der hun bare fikk se verden utenfor via et speil. Historien fanget opp mange av prerafaelittenes typiske preferanser: mytologi og middelalderlandskaper, sensuelle kvinneskikkelser og langstrakte blomstergirlandere.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse