14:42 - 04. oktober 2012

Bjørnen sover ikke

Møter skuespillerne deg i døra spillende på ukulele, skjønner du fort at det er duket for teaterlek.

Lekent: Silje Storstein som Popova. Foto: Dag Jenssen

For tiden er det teater på minimalistiske budsjett som gjelder oppe på loftet på Det Norske teatret. Flere av regissørene bak forestillingene i Scene 3-prosjektet har likevel levert overskuddspregede og kritikerroste forestillinger. Kristina Kjeldsberg føyer seg med Bjørnen inn i rekken av disse.

 

Oppdatert farse. Anton Tsjekhovs enakter-komedier som Bjørnen, Frieriet eller Jubileet settes sjelden opp annet enn som studentarbeider eller skoleforestillinger. De er korte, farsepregede og i undertittelen beskriver dramatikeren selv Bjørnen som en spøk. Tsjekhov beskriver med ironisk distanse både karakterene og datidens omgangsformer, og man kan kjenne igjen tema særlig fra det senere skrevne Kirsebærhaven, men også andre stykker, som gjeld, prinsipprytteri, romantisk kjærlighet, sorg, unge kvinner som er blitt sveket og lever i isolasjon og livet på landet.

Annonse