Annonse
04:00 - 07. januar 2011

Sara Johnsen inn i Grotten

Norsk film er inne i en ganske god periode. Belønningen bør komme ved at en filmarbeider får tilbud om å flytte inn i kunstnerboligen Grotten.

Ambisiøs film: Regissør Sara Johnsen er uredd og nyskapende, stikk i strid med Vagants kritikere. Foto: Filmweb
Annonse

Da jeg i forfjor ble oppmerksom på Vagants filmessay «Å investere i samtiden» var min første tanke: Så trivelig at litteratene er ute og slummer! Men da jeg leste teksten, som kritiserte norsk film for å være skikkelig dårlig, skjønte jeg at redaksjonen ikke hadde vært på kino siden nittitallet.

Noe av det enkleste og tryggeste man kan gjøre i dagens Kultur-Norge er å rope: Norsk film er skikkelig dårlig! Likevel skjer det hele tiden. Derfor var det skuffende at Vagant, som er uovertrufne på resten av sine dekningsfelter, meldte seg inn i hylekoret. Mønsteret er klassisk. En skribent gir inntrykk av å ha jumpet opp av skyttergraven, bevæpnet med en skarve penn, alene stormende inn i et regn av maskingeværkuler. Retorikken er svulstig, selvhøytideligheten overveldende. Korset veier ett tonn, men noen er nødt til å bære det. Norsk film er et hav av elendighet!

Men så: Mon dieu, quelle surprise! Skribenten er ikke alene. Mantraet «norsk film er dårlig» er mer effektivt enn fløyten til rottefangeren fra Hameln. Den ene etter den andre kommer luskende, og flesker til: Det er på tide at også jeg sier ifra om at norsk film er skikkelig dårlig!

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.