Annonse
04:00 - 21. oktober 2011

Mørkekjøring

Drive er en stemningsladet, voldelig og grasiøs biljaktfilm fra LA – laget av en danske uten lappen.

Moderne mann: En blodig Ryan Gosling blant et hovedmotiv i Drive, biler. Foto: Filmweb
Annonse

Jeg er ingen bilfantast. I mine øyne ville verden vært et bedre sted uten private kjøretøy. Men sett meg bak rattet i Los Angeles i noen sekunder, og jeg kommer straks på bedre tanker. Kjøring i den amerikanske vestkystmetropolen er like mye en landskapsharmonisk handling som en skitur i marka – der man sklir mellom 10-felts motorveier og palmebevokste boulevarder mens den varme stillehavsluften kjæler håret. Hvis New York tar en bys vertikalitet til det ekstreme, er det horisontale LAs ekstravagante kjennemerke. Avstandene er absurde, men aldri avskrekkende: De innebærer jo bare en biltur.

Som tittelen antyder er danske Nicolas Winding Refns Drive nettopp en slik utflukt i Los Angeles’ endeløse veinett: en hyllest til bilen og byen den er skapt for (eller omvendt), enten det dreier seg om kveldsturer blant sprakende neonlys downtown, eller dagsekspedisjoner på svingete veier i de golde høydene over Hollywood.

Ja, filmen er som en kjøretur. Selv om langt fra alle de hundre underholdende minuttene foregår i en bil, føles det sånn. Mye takket være Newton Thomas Sigels mykt glidende foto og et gjennomgående neddempet, nesten dumpt lydbilde. Det er som om man hele tiden opplever filmen fra den avsondrede innsiden av en bil – et inntrykk understreket i den intense biljaktscenen som åpner filmen: kameraet forlater aldri kupeen.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Mest lest

Siste