Annonse
04:00 - 14. januar 2011

Lyset i fjellet

Nord-Norge seiler opp som den mest spennende filmregionen i landet, idet Ole Giævers Fjellet har premiere under Tromsø Internasjonale Filmfestival.

Evighet: Fjellet følger et par på reise i den nordnorske fjellheimen, mot stedet hvor de en tid tilbake opplevde en tragisk ulykke. Foto: Filmweb
Annonse

Kan det være noe med lyset, der oppe i kulda? Mens vi venter på at karrierene til de nordnorske regitalentene Hanne Larsen og Maria Bock skal ta av, tenker vi gjennom norsk film de siste 25 årene. Det er mye godt fra nord. Fra Nils Gaups Veiviseren (1987) via Erik Skjoldbjærgs Insomnia (1997) og Knut Erik Jensens Stella Polaris (1993) og Når mørket er forbi (2000) til de siste tre årene: Gaups Kautokeino-opprøret (2008), Ole Giævers Sommerhuset (2008) og Tommy Wirkolas Kill Buljo (2007) og Død snø (2009). Nord-Norge er uten noen som helst tvil den landsdelen som lager flest severdige filmer per innbygger. Og da har vi ikke engang nevnt Bjørn Sundquist, animasjonssuksessen Elias og kongeskipet (2007), den snåle Svidd neger (2003) eller de store søringfilmene om nord: Telegrafisten (1993) og Landstrykere (1989).

 

Så nære, langt borte. Nok om det. Nå er det tid for tromsøværingen Ole Giævers premiereklare Fjellet, som 18. januar er åpningsfilm på Tromsø internasjonale filmfestival. Filmen følger paret Nora og Solveig på en reise i den nordnorske fjellheimen, mot stedet der de noen år tilbake opplevde en tragisk ulykke. Filmen er skutt på location, i naturen. Giæver har i tidligere intervjuer gitt ulike praktiske begrunnelser for at handlingen foregår ute: Man trenger få skuespillere, bruker lite tid til lyssetting og omrigg, kulissene bare er der.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse