Annonse
04:00 - 18. februar 2011

Gir over evne, får under behov

Den frie teaterkunsten får fortsatt en ufortjent liten andel av scenekunstmidlene.

Flagger ut: Teatergruppen Vinge/Müller får ikke støtte fra Kulturrådet, og har nå flyttet virksomheten til Tyskland. Duoens oppsetning av Gjengangere (bildet) fikk Kritikerprisen i 2008. Foto: Nina Magnus
Annonse

25. februar til 5. mars er det duket for den tredje Marstrand-festivalen på Black Box Teater (BB) i Oslo. På plakaten står store internasjonale navn som Forced Entertainment og Gisèle Vienne, i tillegg til lovende norske. Tittelen på festivalen er À la grande nuit, og spiller på surrealisten Antonin Artauds polemiske pamflett mot André Bretons sidestilling av surrealisme med kommunistisk revolusjon. Programteksten proklamerer kunst som revolusjon på et sjelelig, individuelt plan, ikke som middel for politiske mål.

 

Den kommende Marstrand-festivalen er et eksempel på hvordan BB, sammen med BIT teatergarasjen i Bergen og Avantgarden i Trondheim, fungerer som Norges fremste visningsarena for nytenkende scenekunst. Disse programmerende teatrene er blitt kalt våre «omvendte riksteatre», fordi deres rolle er å vise fri scenekunst fra hele landet – og verden – for et større publikum i de store byene. Brorparten av landets frigrupper spiller ikke på disse scenene, men de har vært sentrale for toneangivende grupper som Baktruppen, Verdensteatret, Verk produksjoner og Vegard Vinge/Ida Müller. Da Nationaltheatret lanserte sitt vårprogram for 2011 trakk de – med rette – frem hvordan disse scenene, og mange av gruppene som opptrer der, har vært viktige impulsleverandører for norsk teaterliv. Så med Oslo kommunes forslag fra i fjor om kutt i BBs budsjetter friskt i minne kan denne festivalen være en fin anledning til å snakke litt politikk, programteksten til tross. For norsk fri scenekunst har fortsatt en økonomisk posisjon som står i sterk kontrast til deres kunstneriske bidrag.

Annonse