Annonse
04:00 - 08. april 2011

En upålitelig forteller

Regissøren bak Sideways og About Schmidt snakker gjerne om selvbedrag, Chaplin og kjønnskvotering i filmbransjen. Bare ikke spør Alexander Payne hva han egentlig har gjort de siste syv årene.

Fjesleser: Når regissøren Alexander Payne skal forklare sin egen filmfilosofi, siterer han gjerne Ingmar Bergman: «Film begynner og slutter med det menneskelige ansiktet». – Det eneste jeg spør meg om når jeg ser en skuespiller, er: «Tror jeg på det ansiktet?» sier Payne. Foto: Lena Knutli
Annonse

 

På en kinoscene i Trondheim sitter en senete figur med vage feminine trekk og sjarmerer et tallrikt publikum av kulturarbeidere, studenter og filmentusiaster. Mannen med det fyldige håret og de fargerike sokkene er Alexander Payne, av noen kalt Hollywood-komediens redningsmann, som i anledning byens filmfestival skal gi et sceneintervju og for første gang vise traileren til sin nye film The Descendants, der George Clooney spiller hovedrollen.

Filmene Payne står bak – fra den festlige abortharselasen Citizen Ruth (det er faktisk den beste måten å beskrive filmen på) til den mer bittersøte alderdomsskildringen About Schmidt – er av den typen som sikrer jevn publikumstilstrømning til verdens studentikose filmklubber, men som også er allmenne nok til å omfavnes av en bredere svigermormålgruppe – og OMFAVNES av Hollywood selv. Regissørens fire komedier har mottatt like mange Oscar-nominasjoner, og i 2005 vant Payne selv en statuett for manuset til Sideways, en skildring av mannlig vennskap og kjærlighet til vin som fikk selv norske polutsalg til å gå tomme for Pinot Noir-flasker, etter hovedpersonens overbevisende hyllest til den komplekse, vrangvillige druen.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse