Annonse
04:00 - 21. januar 2011

Aroma: Bær og underskog med god, rein krekling, samt kjøttfull bakside av hengt vilt.

I Norge er det forbudt å reklamere for alkohol. Men hvor går grensen mellom vinjournalistikk og alkoholreklame?

Annonse

Oslo, desember. Dagbladet ligger foran meg. På forsiden et bilde av en ølflaske, med tilhørende terningkast: sju! Ølen er en juleøl fra Nøgne Ø bryggeri. Jeg reiser meg opp, går til polet, kjøper ølen, går hjem, drikker den. Herlig! Og jeg rakk ikke engang å åpne avisen før jeg skjønte at jeg bare måtte ha denne ølen.

 

Fruktig. Hver helg fylles norske aviser med vin- og øljournalistikk. Side opp og side ned med flasker, etiketter, glass, druer og terningkast. Og litt tekst, innimellom. Mange plukker med seg en avis rett før man kommer til polet, og blar opp på vinsidene. Haugevis av sekserterninger lyser opp. Og avholdsforkjemperne roper ut om lovbrudd. Hvor går grensen mellom vinjournalistikk og alkoholreklame?

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse