Annonse
04:00 - 24. desember 2010

Oksehjertets slag

Ingen kunne skremme og fascinere som Captain Beefheart.

Mann for sin hatt: «Jeg dusjer ikke med den. Jeg barberer meg ikke med den,» var Beefhearts svar på David Lettermans spørsmål om han alltid brukte hatt. Jono El Grande kjøpte selv sin første hatt som 15-åring i London på gunn av Beefhearts hatt.Foto: Mark D./Topham Picturepoint
Annonse

NEKROLOG

Av samtlige musikalske jomfrulyttinger jeg har hatt opp igjennom er det vel ingen som har grepet meg mer umiddelbart enn kunstbluesrocker Captain Beefhearts uovertruffent personlige, galskapssprengte femoktavers rasperøst. Han var gjestevokalist på «Willie The Pimp» fra Frank Zappas album Hot Rats (1969), og da jeg så mannen avbildet i coveret med arrogant dadaistisk mine, fippskjegg, fuskepels og flosshatt, bærende på en støvsuger, øynet jeg en ny fremtid som musikksamler i en tid da eteren ble fylt av substansløst fjas. Jeg dro ned til Steen & Strøms platebutikk (dette var i 1988), der jeg i kaldsvettende lykkerus kom over Bluejeans & Moonbeams (1974).

Etter et halvt sekund av åpningssporet «Party Of Special Things To Do» erkjente jeg at dette var mannen jeg skulle vie mange årvåkne stunder til i fremtiden – til tross for at dette albumet i sin helhet skulle vise seg å representere hans svakeste musikalske øyeblikk.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur

Disse intellektuelle tradisjonene er fullstendig ignorert innenfor akademia