Annonse
04:00 - 24. desember 2010

Oksehjertets slag

Ingen kunne skremme og fascinere som Captain Beefheart.

Mann for sin hatt: «Jeg dusjer ikke med den. Jeg barberer meg ikke med den,» var Beefhearts svar på David Lettermans spørsmål om han alltid brukte hatt. Jono El Grande kjøpte selv sin første hatt som 15-åring i London på gunn av Beefhearts hatt.Foto: Mark D./Topham Picturepoint
Annonse

NEKROLOG

Av samtlige musikalske jomfrulyttinger jeg har hatt opp igjennom er det vel ingen som har grepet meg mer umiddelbart enn kunstbluesrocker Captain Beefhearts uovertruffent personlige, galskapssprengte femoktavers rasperøst. Han var gjestevokalist på «Willie The Pimp» fra Frank Zappas album Hot Rats (1969), og da jeg så mannen avbildet i coveret med arrogant dadaistisk mine, fippskjegg, fuskepels og flosshatt, bærende på en støvsuger, øynet jeg en ny fremtid som musikksamler i en tid da eteren ble fylt av substansløst fjas. Jeg dro ned til Steen & Strøms platebutikk (dette var i 1988), der jeg i kaldsvettende lykkerus kom over Bluejeans & Moonbeams (1974).

Etter et halvt sekund av åpningssporet «Party Of Special Things To Do» erkjente jeg at dette var mannen jeg skulle vie mange årvåkne stunder til i fremtiden – til tross for at dette albumet i sin helhet skulle vise seg å representere hans svakeste musikalske øyeblikk.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»