Annonse
04:00 - 19. februar 2010

Mesterskap i misère

Menneskelige nedturer var de største filmatiske oppturene under den 60. filmfestivalen i Berlin, som avsluttes denne helgen.

Skjul: Gatekunsteren Banksys debutfilm vakte oppsikt, men regissøren holdt seg hjemme. Her markedsføres den under Sundance.Foto: Scanpix
Annonse

Det føltes litt som om en hel filmkarriere sto på spill da Thomas Vinterbergs nyeste film hadde premiere i hovedkonkurransen i Berlin forrige helg. De siste årene er det blitt sådd store mengder tvil om danskens regievner etter fiaskoer som It’s All About Love og Dear Wendy. Kunne det hende at Festen bare var et vanvittig lykketreff, hjulpet frem av et knallsterkt manus og dogmehype?

Nei, heldigvis ikke. Submarino er et voldsomt imponerende comeback. Det bekmørke, vonde, men hele tiden engasjerende dramaet er basert på en dansk bok med samme navn av Jonas T. Bengtsson. Sentralt står en unikt god Jacob Cedergren i rollen som en av to brødre med durable problemer med å takle nåtidens og fortidens demoner. Og selv om Peter Plaugborg gjør en fin innsats som broren, er det nesten så man synes synd på ham fordi han er tvunget til å stå i skyggen av en av de beste rolletolkningene jeg har sett på lang tid.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»