Annonse

Annonse

04:00 - 26. mars 2010

Lag på lag

På Fotogalleriets vårutstilling kan man føle på skammen ved å måtte bevege seg i Møllergata iført to-fargede pappbriller.

Vrengt: I Komplekse system oppstår … gjør Randi Nygård fysiske inngrep på National Geographic- eksemplarer. Begge foto: Fotogalleriet

Den søknadsbaserte Vårutstillingen for fotobasert kunst er blitt arrangert siden 1976. I år oppgir Forbundet Frie Fotografers jury at de åtte utvalgte kunstnernes verker har til felles en interesse for «lag, strukturer, overflater og det fotografiske materialet».

Normalt er jeg den første til å snøfte av de luftige temaene kuratorer og juryer kan få seg til å hevde at utstillingen deres handler om. Men her er ikke kurateringen påtrengende, og motivasjonen virker faktisk, vel, motivert. Alle verkene får rom til rolig å vise seg frem, i stedet for å måtte kave med å forsvare sin plass i en konstruert sammenheng.

Skam. Vårutstillingen er blitt en poengtert, tilgjengelig og innholdsrik utstilling som tvinger skribenten til å ta med samtlige kunstnere i anmeldelsen. Ikke uventet er definisjonen av fotobasert kunst åpen. Elise Storsveen og Eline Mugaas’ fanzineserie Album består av et utvalg obskure arkivbilder av folk, fe, humoristisk sex og maskinpark fra ymse tiår, samlet av kunstnerne. Digitalvante som vi er, har vi glemt praksisen med å sette bilder i album; Storsveen og Mugaas’ variant er nostalgisk – også som en forestilling om studietiden da kunstnerspirer mangfoldiggjorde sine utprøvinger på kopimaskinen og inviterte til slippfest.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
Årets ukesavis! European Newspaper Award
ABONNEMENT
Fra 170,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse