Annonse
04:00 - 19. november 2010

Mer enn en melkesjokolade

Risør Kammermusikkfest har med seg noe unikt når de nå besøker Oslo og utvalgte verdensmetropoler.

Annonse

I morgen finner en nærmest absurd musikalsk hendelse sted i Oslo. En hel festival legger ut på turné, og etter hovedstadsbesøket skal festivalen videre til London, Brussel og New York. Oslo Konserthus tidlig på vinteren erstatter sommerlige og idylliske Risør kirke fra 1647. I stedet for saltstenk fra Skagerrak får vi eksos og sikkert også sludd. Som kammermusikkfestival er Risør Kammermusikkfest usedvanlig stedsspesifikk. Det dufter av festivalen, den gjør noe med menneskene som lytter, og byen Risør fremstår i et lys som i seg selv gjør det verdt å ta turen til Sørlandet. Likevel kan festivalen helt sikkert flytte på noen av de unike stemningene som hver sommer rår i en liten uke.

Det blir stadig færre helt tradisjonelle kammermusikkfestivaler, og Risør Kammermusikkfest burde egentlig være avleggs. Likevel er det to ting som gjør denne festivalen unik. Både programmeringen og gjennomføringen er alltid imponerende gode. De har spenstige temaer, som forrige sommers «Exil» eller «Det lekende menneske», som var tilfellet da Morgenbladet besøkte festivalen i 2008. Her finner de frem til det mest kjente av standardrepertoaret, og til det minst kjente og underfundige av nyere musikk. Poenget later ikke til å være å behage sitt publikum, men å finne nye måter å lytte til musikken på. På en og samme konsert kan du høre klassisk pianomusikk av Chopin, tango av Piazzolla, ekspressiv musikk av Erwin Schulhoff, som døde i konsentrasjonsleir, og rykende fersk musikk fra Brett Dean.

Likevel, det er ikke nok å finne interessante repertoar hvis ikke musikerne leverer. De kunstneriske lederne Lars Anders Tomter og Leif Ove Andsnes bruker sitt kontaktnett for å lokke til seg musikere i verdensklasse. Samtidig er de flinke til å oppdage unge norske musikere med reelt talent – og det begynner å bli noen av disse. Altfor ofte faller møter mellom erfaring og ungdommelig hunger sammen. Ofte skorter det på prøvetid, og de anerkjente spiller som om de kjeder seg. Men potensialet i slike møter er makeløst, og når det klaffer er det som om kammermusikken blir komponert på podiet foran lytteren. Jeg vet ikke hvordan Tomter/Andsnes får det til, men de har maktet å gjøre slike unntak fra regelen. Kammermusikkfestivalen er altså ikke bare en finkulturell Freia melkesjokolade hvor sørlandsbyen presenterer en pen abstraksjon av Norge. Gjennom den høye kvaliteten er det faktisk noe helt unikt som skjer i Oslo. I morgen, lørdag, vil du høre det vidunderlige husorkesteret Risør Festival Strings, solister som Andsnes, Martin Fröst, Torleif Thedéen, Measha Brueggergosman og kanskje verdens mest virtuose pianist, Marc-André Hamelin. Du vil kjenne saltstenk fra Skagerrak, høre samtidsmusikk og Mozart, og du vil høre intelligent programmering som mest sannsynlig blir vanvittig godt fremført.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.