Annonse
04:00 - 13. mars 2009

Utstillingshistorie på utstilling

Nytt arkitekturmuseum i Paris rommer alt fra gotiske fragmenter til Citroëns nye showroom på Champs-Elysées.

På sporet av arkitekturen: 350 gamle gipsavstøpninger av fransk bygningsarv er installert i Palais de Chaillot.
Annonse

Et av stedene den unge fortelleren i Marcel Prousts På sporet av den tapte tid lengter mest til er badebyen Balbec, og særlig kirken i Balbec, som han i hele barndommen har studert i form av gipsfragmenter i et museum i Paris. Når han endelig får oppleve dette begjærsobjektet live, skjer det noe bemerkelsesverdig som både støter om på hvordan vi normalt tenker om forholdet mellom originaler og kopier, og som går rett til kjernen av problemene som er knyttet til det å stille ut arkitektur i museer.

 

Virkelighetens tyranni. Eksponert for den eldgamle kirken på Normandie-kysten, altså for originalen, ser han bare en «reduksjon i stein», hvorpå han griper seg i å lengte like vilt tilbake til kopien i Paris. Virkelighetens tyranni medfører for mange forstyrrelser, mente Proust: Bygningers storhet og helhet lot seg best gripe i form av kopierte fragmenter innenfor museets nøytrale rammer.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.