Annonse
04:00 - 29. mai 2009

Traumatisert nostalgi

Det er i de mindre formatene Leonard Rickhard er på sitt beste i årets festspillutstilling.

Tilbakelent ubehag: Maleri-serien i Kunsthallens innerste rom gir den Rickhardske grunntonen i konsentrert form.
Annonse

Det kan saktens være en slags skrudd logikk i at Leonard Rickhard er festspillutstiller året etter at Book & Hedén fylte opp Bergen Kunsthall med sin billedserie av Militære Landskap. For selv om det ikke er like uttalt hos Rickhard, dreier det seg om det samme landskapet; den merkelige og svindlende kystremsen vi kaller «Norge» i mangel av en bedre definisjon. Eller mer presist, de delene som er annektert, avsperrede områder der du bare kan gjette hva foregår.

I bakgrunnen lurer bestandig denne uroen, og det dukker stadig opp figurer i grå uniform i dette billeduniverset, som om vi befinner oss på stedet hvil i en kontinuerlig etterkrigstid der skikkelsene mer enn noe annet virker opptatt med å kartlegge terrenget rundt seg så nøyaktig som det lar seg gjøre. Enten det, eller så bygger de modellfly.

Paranoia. Leonard Rickhard er en kunstner man må venne seg til. Det krever gjentatte eksponeringer over tid for at man helt skal klare å orientere seg, eller heller; oppdage at dette arbeidet til dels omhandler det umulige i orientere seg i noe som helst. Så understreker også kunstneren ofte i intervjuer at han kun er opptatt av de maleriske problemstillingene, og gir veldig lite, om noe, informasjon om hva dette egentlig ser ut til å dreie seg om. Det gjør ikke bildene mindre gåtefulle, men øker jo samtidig deres tiltrekkelseskraft.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Mest lest

«Det er lite nytt å hente og veldig retro-konservativt.»
«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»