Annonse
04:00 - 24. desember 2009

Muskelkraft og melodier

Er det behov for enda et gammelt konsertopptak med Soft Machine? Svaret er ubetinget ja.

Kompromissløst: Soft Machine på Høvikodden i 1971. Besetningen er Mike Ratledge (f.v.), Elton Dean, Hugh Hopper og Robert Wyatt.Foto: Henie Onstad Kunstsenter
Annonse

Flere av oss hadde hørt ryktene om at båndene fra Soft Machines legendariske konserter på Høvikodden i 1971 fantes i arkivene på kunstsenteret. Det var prog-entusiasten Hans Voigt som tok affære og sørget for at denne unike musikkopplevelsen til slutt kom allmennheten til gode. Mange har grunn til å være takknemlig for at Voigt tok turen ned i kjelleren.

Det kan ikke være mange band fra tidlig 1970-tall som lyder like friskt og originalt i 2009 som Soft Machine. Men så var ikke det et helt alminnelig band heller. De begynte med psykedelisk pop i 1966, og sluttet – uten et eneste gjenværende originalmedlem – som fusionband i 1981, etter å ha gjennomgått en kontinuerlig utvikling, som på den mest intense tiden kunne registreres måned for måned.

Soft Machine var et ustabilt band, og knapt to av gruppens lp-er hadde samme besetning. Bare Mike Ratledge og Robert Wyatt spilte på alle de fire første platene. Daevid Allen sluttet til og med før den første lp-en ble innspilt (og grunnla Gong i Paris). Andy Summers (senere i The Police) rakk bare å turnere med bandet i USA (for øvrig sammen med Jimi Hendrix Experience) sommeren 1968 før han fikk sparken. Etter den første platen sluttet Kevin Ayers, og ble erstattet av Hugh Hopper. Hoppers bror, saksofonisten Brian, sluttet for å studere biologi etter den mer jazzorienterte andre lp-en. På Third (1970) ble den gjenværende trioen forsterket av fire blåsere, hvorav saksofonisten Elton Dean ble med videre. Etter Fourth (1971) takket Wyatt for seg; Dean måtte videre etter Fifth (1972); etter Six (1973) sluttet Hopper, og Ratledge trappet ned etter Seven (1974). På dette tidspunktet var Soft Machine i ferd med å bli et varemerke under ledelse av Karl Jenkins (som senere har hatt suksess som new age-komponist), og gruppens glansdager var over. Underveis laget nye Soft Machine imidlertid perlen Bundles (1975), der gitaristen Allan Holdsworth for første gang viste sitt uforlignelige legatospill for et større publikum – før også han oppdaget at han måtte videre.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Mest lest

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur