Annonse
04:00 - 09. oktober 2009

Kunst som kanskje kan bety noe

Goksøyr & Martens stiller interessante spørsmål om sammenhengen mellom kunst, politikk og teater.

Ikke levedyktig: Palestinian Embassy var uten oppdrift fra Kontraskjæret i Oslo.
Annonse

Jeg sitter på en pinnestol på Kontraskjæret i Oslo. Foran meg sitter mennesker med blikket rettet mot et hvitt telt med en liten scene. Palestinske dansere, sangere og poeter underholder, og den palestinske politikeren Mustafa Barghouti holder en appell for fredsløsning i Midtøsten. Er jeg på et møte i regi av Palestina-komiteen? Nei, alt viser seg egentlig bare å være forpostfektninger før det store som skal skje, nemlig oppblåsingen av en stor luftballong i de palestinske fargene rødt, grønt og svart og med teksten «Palestinian Embassy». I kurven under ballongen skal professor Stein Tønnesson fra Fredsforskningsinstituttet intervjue Barghouti og Frps utenrikspolitiske talsmann Morten Høglund om situasjonen i de palestinske områdene.

 

Dette skjer: Luftballongmannen fyrer opp, men det viser seg å være for mye vind til at ballongen kan lette. Dette har vært tilfellet to av de fire dagene arrangementet har vært avviklet. Luftballongprosjektet viser seg altså å være like svevende som de politiske realitetene. «Palestinian Embassy» er et luftslott, en ambassade, en diplomatisk representasjon uten oppdrift, uten forankring i de harde politiske realiteter. Palestinerne er i virkeligheten både statsløse og ambassadeløse. At bare én stortingspolitiker finner det bryet verdt å delta, understreker indirekte hvor langt palestinerne er fra å få sitt eget etterlengtede land. Den politiske samtalen må gjennomføres i kurven på bakkenivå. Den er solid forankret i Midtøsten-konflikten. Den palestinske ambassaden tar imidlertid ikke av. Og når vil den egentlig det?

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse